Om vårt galna liv i Dårpippiland

Alla inlägg den 13 december 2008

Av Linda - 13 december 2008 22:54


Så här i juletid saknar jag musiken något oerhört. Alla underbara julmelodier bara bubblar i kroppen och jag vill sjunga en liten trudelutt. Jag kan fortfarande minnas känslan när vi stod i kyrkan vapenhus och kyrkvärdarna gick längs ledet och tände våra ljus inför luciatåget och när alla stämmorna sedan tog ton innan vi gick in. Eller känslan på nyårskonserten där vi alltid avslutade med "Joy to the world" tillsammans med manskören. Det var tider det!

Nu för tiden får jag nöja mig med lussevaka hemma i soffan och Luciaskutt på Bialitt. Men det går det också.


Inför dagens tävling så åkte Emma och Sol ner från Halmstad för att sova över och slippa åka hemifrån så tidigt på morgonen. Hastigt och lustigt så var ytterligare männiksor inbjudna och vi hade en lite impromtu lussevaka på Storgatan 148. Vi satt och pratatde tilll långt efter midnatt och när Emma och husse var ute med alla hundarna så röjde jag undan här hemma. Sedan skulle vi bara säga godnatt men det slutade med att vi pratade ytterligare en timme innan vi kom i säng.

Och fyra timmar senare ringde klockan. Fast att vi låg och drog oss lite så behövde vi inte stressa utan åt frukost framför TV:n och ett väldigt stämningsfullt luciafirande från Malmö.


När vi kom till Bialitt var det flera minusgrader och snön låg kvar på plan. Klätterhindren var täckta av frost och slalomen gick knappt att få loss. De tävlande började redan anlända så det var inte läge att ställa in. Jag var rädd att det skulle bli kalabalik, men alla var på gott humör när vi istället fick vara inomhus och bygga lite improviserade banor. Det var många tomtedräkter, röda täcken och glitter på hundarna. Jag hade spayat mina med glityterspray avsedd för hästar. Jättefina var de! Och husse dömde iförd tomteluva.

Resultaten blev nog inte riktigt som man tänkt sig för den tunga sanden gör konstiga saker med ens kropp. På något vis så fungerar man inte riktigt som man ska där.

Spice var en riktig katastrof och henne bar jag ut från banan två gånger. Hon kunde vare sig slalom eller byten och for bara omkring som en vettvilling. I sista klasen gick hon jättefint men där blev hon störd av att jag fick problem med husse som stod precis där jag tänkte springa, och då rev hon ett hinder.

Nova var helt underbar och sprang så sanden sprutade. Hon var på härligt humör hela dagen och hoppade mig i baken flera gånger när jag bytte hund.

Efter tävlingen var det glögg och lussekatt. Och så prisutdelning såklart. Den stora överraskningen hade de sparat till sist. Från Basic Handling-kursen fick vi en gigantisk vit orkidé i ett jularrangeman. Blomman är nog närmare en meter hög. Och jag som älskar orkidéer blev alldeles mållös. Tack snälla ni!


När vi kom hem var vi jättetrötta, jag somnade i badkaret och husse slöade på soffan. När jag kom ner sov jag en stund till. Och så har vi ätit pizza och tittat på Harry Potter. Jag vet inte när jag slöade så här mycket senast. Jag skäms nästan lite.

I morgon är det klä julgranen som gäller. 


I går kom förresten årets julkort, det som Happy Dog tog för några veckor sedan. Temat var "Julgransmassakern"...



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards