Om vårt galna liv i Dårpippiland

Alla inlägg under april 2009

Av Linda - 25 april 2009 23:14


Usch, vad jag inte ville gå upp när klockan ringde! I natt har jag verkligen inte sovit någonting, bara vridit och vänt på mig till ingen nytta. Ibland har jag småslumrat för att en stund senare vakna med kli i benen.

När klockan ringde för tredje gången var det obönhörligen dags att gå upp. Och precis som jag kom ner på bottenvåningen ringde telefonen. Vem sjutton ringer klockan kvart i sex en lördagmorgon??? Först trodde jag att det var ett fyllo i andra änden, men det var bara mitt ressällskap som blivit fruktansvärt förkyld under natten och planerade att stanna hemma.

Alltså fick jag göra den långa resan till Sölvesborg på egen hand. Husse skulle till Bjuv för att  examinera en tävlingsledare och han tog tack och lov Luna med sig så att jag hade en hund mindre att hålla reda på.


Resan gick bra och det var nästan ingen traffik. Eftersom jag var ensam så brydde jag mig inte om att sätta upp tältet utan byggde bara komposten till hundarna och spände en filt över som solskydd. Först var de helt galna på alla hundar som passerade förbi, men till slut lugnade de sig. Spice har nog känt sig trygg hela dagen för hon har inte sagt ett pip. Luse och Rupa har däremot vaktat omgivningen med sina liv. Och att försöka säga åt Rupa är liksom lönlöst...


Klass 2 startade först och redan när smallhundarna sprang så fick jag dåliga vibbar av banan. Jag pratar ofta om bra och dåliga vibbar. Det handlar inte om vare sig svårighetsgraden eller vissa hinderpassager utan mer om helhetsintrycket av banan. Jag kan snabbläsa en bana på ett papper och drabbas av bra eller dåliga vibbar.

Banan var inte speciellt svår om man bara hade koll på sin hund och den var någorlunda välgympad. Inte ens det kunde få vibbarna att bli positiva.

Jag startade som nummer ett och Spice drog genast iväg som en projektil. Hon gjorde inte en enda snygg sväng på hela banan, men undan gick det.

På slutet skulle man in i en böjd tunnel och preci intill ingången stod långhoppet som man skulle ta när man kom ut ur tunneln. Spice - som vanligvis har ett hysteriskt tunnelsug - gjorde det otänkbara och tog långhoppet istället. Jag stannar förvånat mitt i steget och kan snabbt konstatera att min position och kroppshållning är helt korrekt. Förbaskade hund!


Inför agilityklassen hade jag precis lika dåliga vibbar. Jag hade inte hunnit titta på large när de körde, men under banvandringen kom vibbarna smygande. Och de var inte kul. Banan i sig var ganska okomplicerad, inget vi inte skulle klara av. Men återigen gör Spice en riktig tabbe och susar in i fel tunnelingång trots att jag klart och tydligt är vid den andra ingången. Ja, vad ska man säga? Jag hyste en hemlig förhoppning att plocka hem två pinnar idag men istället fick jag åka hem tomhänt.

Eller, kanske inte helt tomhänt, jag fick en snygg ojämn solbränna som tack för besväret.


Av Linda - 18 april 2009 17:34


Tänka sig, en ledig lördag! I går var jag trött och kröp ner i sängen tidigt och i morse vaknade jag tidigt och var pigg. Hur ofta händer det på ett år? Vi hade planerat att mäta i husvagnen för att lägga in ny matta. Men så blev det inte eftersom jag fick beställning på ganska många fästinghalsband, och istället fick vi åka över sundet får att hämta mera sten. Och en vacker dag som denna så gör det ju inte så mycket. Vi åt pölse och handlade blommor på torget. Egentligen hade jag lovat mig själv att jag inte skulle handla plantor till balkongen eftersom vi hoppas på att flytta snart, men jag köpte ändå sådant som skulle kunna gilla att bo i en trädgård istället. Klokt va?


Det enda som har varit inbokat idag har varit Novas träff med djurtolken. Katarina Honoré kommer till Bialitt med jämna mellanrum för att tolka det våra hundar säger. Sist var det husse som fick prata med Luna och idag var det Novas tur. Jag vet inte riktigt om jag hade väntat mig det jag fick veta, men Nova och jag är VÄLDIGT lika varandra och jag skrattade gott imellanåt.


"Jag är en försiktig tjej som har svårt att förstå sig på allt som händer och sker. Jag vill ha koll på allt, men det är inte lätt. Alla vill ju göra som de vill och inte som jag vill. Jag läser inte de andra hundarnas signaler rätt och då blir det fel. Och jag tycker att jag har ju inte gjort något men det känns som jag får skulden. Jag har också svårt att förstå mig på människor. De säger en sak och gör en annan, ofta i alla fall, inte alla och inte hela tiden. Jag vill ju inte bråka men det blir det. Jag vill inte att man ställer sig över mig och bestämmer, då går jag undan. Jag behöver tydliga tecken och order, annars blir jag osäker och då blir ingenting rätt. Jag försöker se hur de andra gör, men det är svårt att härma eftersom de kan läsa av situationen varje gång. Jag vill veta innan.

Jag tycker att det är roligt att träna och springa men blir fort trött och anfådd, så då lägger jag av. Jag blir också lätt distraherad av andra. Jag gillar att vara med själv och inte behöva ha koll på andra.

Jag är en tjusig hund och har en jättefin päls och jag tycker det är kul att bli fin. Jag tycker det är roligt när de tittar bara på mig. Jag behöver ta plats. Jag skulle vilja ha ett glänsande halsband som gnistrar i solen.

Jag har lite ont i nacken och känner mig stel imellanåt. Jag tycker om att ligga där det är mjukt och skönt och varmt. Jag gillar att vara med överallt och att åka bil och när vi sover borta alla tillsammans. Då får vi all uppmärksamhet.

Jag gillar inte hanar som är för nägångna, jag vill välja själv. Jag vill inte träffa de knäppa typerna utan de ska vara lugna och snälla.

Jag har det jättebra i min flock, kunde inte hade det bättre."


Av Linda - 14 april 2009 22:39


Angående den hundväst som säljs under varumärket ”Back-On-Track”


Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill uppmärksamma SKKs medlemmar på att västen Back-On-Track marknadsförs med information om att den har egenskaper som påskyndar bland annat läkning av olika skador på hundar, och/eller häver smärta för hunden och att detta sker genom att västen är preparerad med ospecifiserade keramiska substanser.


Därigenom har NatDopK beslutat att västen faller under Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, vilket betyder att det är 14 dygns karenstid efter det att västen använts. Karenstiden innebär då att hundägaren inte får använda ”Back-On-Track-västen”14 dygn innan hunden deltar på prov, utställning eller tävling. Denna karenstid gäller oavsett om hunden anses vara frisk eller inte.


NatDopK vill uppmärksamma att västen Back-on-Track marknadsförs med att ge följande effekter;


  • Smärtlindring
  • Lindrar inflammation
  • Minskar muskelspänning
  • Ökad blodcirkulation
  • Läkning påskyndas
  • Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder
  • Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning
  • Förebygger skador i muskler och leder

  • NatDopKs beslut grundar sig, dels på Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, dels på det faktum att Djurskyddslagen föreskriver att djur som är sjuka eller har/visar smärta inte får belastas. Med andra ord inte delta vid prov, tävling eller utställning. När det gäller träning kan inte lagen tolkas på annat sätt än att endast rehabiliteringsträning är tillåten.


    När det gäller Nationellt Dopingreglemente för hund ska det också uppmärksammas att detta skiljer sig på ett flertal punkter från dopningsreglementen på humansidan. Orsaken till detta är främst att det rent juridiskt anses att varje människa själv svarar för sin behandling och medicinering. Detta kan av ganska självklar anledning inte ett djur svara för.

    För de hundägare som önskar använda en värmande väst så är till exempel västar av Neupren- eller Fleecematerial tillåtna för att hålla sin hund varm.


    Källa: SKK:s hemsida


    Av Linda - 12 april 2009 21:04


    Åh, vad det var tungt att gå upp i morse! Två dagar i Nils Holgersson-hallen är inget vidare för psyket. Ekot i denna plåthall sliter otroligt på de franska nerverna, och just idag önskade mina nerver att få sova en stund till och återhämta sig. Men de fick de inte för vi skulle tävla Skånska Mästerskapen.


    Vädret var ingen höjdare på morgontimmarna, dimman låg tung över Kristianstad och solen lyste med sin frånvaro. Något som också lyste med sin frånvaro var tältuppsättningstekniken. När vi skulle sätta upp vårt nya svindyra tält så ville det sig inte riktigt och husse höll på att få ett hysteriskt utbrott. Jag fick stå vid sidan om och se dum ut, när husse tänker och ska fixa är det förbjudet att lägga sig i. Till slut fick vi upp tätlhelvetet och var väldigt nöjda med vårt inköp under resten av dagen.


    För vår del brakade SM (Skånska Mästerskapen) igång med en gång. Först startade vi med laget i hoppklassen. Under banvandringen fick vi veta att första laget var struket. När jag hämtade hundarna i tältet borta på andra banan hörde jag att ropade ut vårt nummer till start. Snacka om noll förberedelsetid!

    Spice startade först, fick en fin tid men rev tyvärr oxern på ren orutin. Nova och Luna gjorde varsitt felfritt lopp. När klassen var slut hade endast två lag gått i mål, vi och ett lag från Råådalen bestående av idel ädel racersheltisar. Ni kan säkert själva räkna ut vilka det var. Båda lagen hade fem fel, men Råådalen hade betydligt bättre tid.

    I den avslutande agilityklassen gjorde Nova och Spice varsitt felfritt lopp men husse tryckte Luna förbi en tunnelingång och fick en vägran. Laget från Råådalen var så överlägsna oss i tid att de hade behövt diska sig för att vi skulle kunna vinna. Men att ta silver på SM är ju inte så dumt!


    Under dagen har folk haft rysligt roligt åt vårt lagnamn. För på listorna har det inte stått Team Dårpippiland. Det har stått Dårpipparna. Hur den som registrerat anmälningarna har kunna läsa fel på en tydligt dataskriven anmälan är en gåta. En del har nog undrat vad vi har tänkt med när vi har döpt oss till detta. Ni som läser bloggen vet ju varför vi valt namnet Dårpippiland, men alla andra tro nu att vi skryter om vårt sexliv. Hade de känt oss lite bättre hade de vetat hur fel de har...


    De individuella klasserna började med agilityklass. Spice startade först och var så himla duktig. Noll fel och en lite långsam tid. Även Nova och Luna gjorde varsin nolla och efter första loppet låg vi på 12, 13 och 14:e plats. Den avslutande hoppklassen var lite klurig och skördade sina offer.

    Nova gjorde en nolla och slutade sjua. Spice vände och gick ur säcken, men det räckte ändå till en åttondeplats. Husse och Luna diskade sig tyvärr.


    Efter att ha sprungit åtta långa lopp på den knutiga heden så var jag inte vidare sugen att starta i klass 3. Men det var tur att jag gjorde det, för i agilityklassen kom Nova fyra och fick årets första SM-pinne. Luna och husse kom femma och fick också en SM-pinne.

    I hoppklassen var vi så trötta så trötta, men tog oss ändå igenom den svåra banan med några tidsfel och en elfteplats. Luna och husse fick också tidsfel och slutade nia.


    Nu är årets första tävlingshelg (äntligen) över! På tre dagar har jag sprungit 6 + 7 + 10 lopp. Det är en alldeles ryslig massa metrar. I morgon ska vi göra så lite som möjligt. Sedan får vi se när vi orkar träna agility igen.



    Av Linda - 12 april 2009 20:49


    Agilityklass 3

    Total misär! Jag är så besviken på Nova. Jag kan ärligt säga att jag gav henne ett maximalt upplägg men hon svarade inte och diskade sig. Så jag tog henne under armen och hon fick lämna banan genast.

    Luna gjorde en fin nolla och missade precis en SM-pinne.


    Hoppklass 3

    Revanchsugen som tusan! Banan var ganska lätt och inbjöd till högt tempo. Jag struntade i att tänka så mycket på handlingen och fokuserade mer på var jag kunde springa och dra i Snigel-Nova. Det hjälpte inte och efter ett par vägringar fick Nova åter lämna banan hängande under in arm.


    Laghoppklass

    Banan var rolig och flytig. Spice startade först och var jätteduktig. Tyvärr fick hon en vägran när hon sprang förbi slalom och satsade på säcken som låg precis bakom slalomingången.

    Husse och Luna gjorde en fin nolla.

    Nova startade sist och jag hade andan i halsen efter att precis ha sprungit med Spice. Men Nova var jätteduktig och gick nolla. Team Dårpippiland slutade femma av elva startande lag.


    Öppen agilityklass

    Jag hade två ganska tidiga startnummer med mina hundar, och först ut var Spice.

    När Spice passerade första hindret hörde jag speakern säga:

    - Och så önskar vi Linda och Nova lycka till.

    För en sekund tänkte jag:

    - Helvete, nu startar jag med fel hund, jag kommer att bli diskad!

    Tack och lov så släppte jag det och fortsatte. Och tur var väl det, för efter lite vingel på den svåra banan gick vi imål på noll fel och en ledartid. Det räckte till en åttonde plats i ett startfält på drygt nittio hundar.

    Luna och husse gjorde ett bra lopp och slutade på elfte plats.


    Agilityklass 2

    Efter många timmars väntan var det dags för Spice debut i agilityklass 2. Eftersom vi var efteranmälda så fick vi starta sist. I sista klassen på hela tävlingen.

    Banan var inte speciellt snäll, men Spice löste det så fint. Tyvärr diskade vi oss alldeles i början, just där jag befarade att det skulle skita sig. Sådana passager fasar jag alltid för.  Men jag är så nöjd med Spice.


    Av Linda - 10 april 2009 20:26


    Hoppklass 2

    Idag har Spice gjort debut i hoppklass 2 och jag är väldigt nöjd med henne. Och mig själv också faktiskt! Hon var lite okoncentrerad innan start, men det är kanske inte så konstigt med tanke på miljön. Konstrgräsmattan var väldans spännande!

    Spice hade fina svängar hela vägen och jag var välplacerad. Konstigt nog missade hon återigen ett högerslalom trots att det stod mitt framför näsan på henne. Totalt 5 fel och bra tid.


    Agilityklass 1

    Ganska så knivig bana med inte helt klara linjer. Spice hade fina kontaktfält och snäva svängar i starten. Efter A-hindret hann jag inte placera mig där jag ville och Spice hoppade i fel vinkel. Ett halvt steg till från Spice och hon hade hamnat på gungan och blivit diskad. Nu löste det sig och vi tog oss igenom resten något skakigt. Trots det så räckte det till överlägsen vinst och pinne. Sista pinnen!


    Öppen hoppklass

    Spice gick jättefint men tyvärr tappade jag armen i en avgörande pasage och Spice tog fel hinder. Diskad.

    Nova var laddad och skällde som en galning. Hon gjorde en supertajt sväng på ett ställe vilket tyvärr gjorde att hon inte hann hoppa hindret efter. 5 fel och ingen placering.

    Luna råkade ut för samma sak som Nova eftersom husse gjorde ett framförbyte och dolde hindret. Diskad.


    Agilityklass 3

    Ingen höjdarbana precis. Inte många tog sig igenom. Nova gjorde sitt sämsta lopp på länge. Jag valde att prova blinbyte efter slalom och då missade Nova sista porten. Sedan missade hon av någon anledning gungan. Det är andra gången på kort tid. Och så hoppade hon såklart kontaktfältet på balansen. 15 fel plus tidsfel.

    Luna gjorde ett altt för samlat lopp vilket gav tidsfel. Och så hoppade även hon av balansen.


    Hoppklass 3

    Nova gjorde ett jättefint lopp med snäva svängar, men tyvärr höll inte farten. Vi slutade på 15:e plats med 1,12 fel. Vi missade en SM-pinne med tre placeringar...

    Luna gjorde också ett bra lopp och slutade en bit längre ner.



    Av Linda - 9 april 2009 18:54


    Tänka sig att det blev påsk i år igen! Och vackert väder är det också. Tyvärr ska vi sitta inomhus i två dagar i Nils Holgerssonhallen i Skurup. Anledning? Årets första officiella tävling. Ifjol var det ett riktigt skräpväder och då var det helt OK att vara inomhus, men nu känns det lite knasigt. Men man flyttar inte en sån stor tävling som Gåsahoppet, så vi får nog leva med det.

    På söndag får vi däremot vara ute för då avgörs DM i Kristianstad.

    Ikväll ska vi försöka ha det lite mysigt mellan tvättmaskinerna och packningen och imorgon åker vi hemifrån tidigt.


    På fritids har det varit påsklov hela veckan. Jag gillar inte att jobba när det är lov, men den här gången har jag gått emot mina principer att inte jobba tidiga dagar och det har faktiskt varit toppen. Utom när klockan ringer såklart.

    I måndags hade jag och kollegorna en välbehövlig planeringsdag. I tisdags och igår har det varit påskpyssel för hela slanten. Idag har jag inte jobbat alls. Istället har jag brännt ett par tusenlappar hos tandläkaren. Det börjar faktiskt kännas helt okej att gå dit nu och idag har jag kört dit alldeles själv. Besöket tog mindre än en timme och det har aldrig hänt tidigare.


    Jag har fått världens bästa påskägg - en ny dator. Ännu har jag inte hunnit flytta länkar och material, men efter påsk ska jag nog kunna sätta igång och uppdatera hemsidan.

    Vi har hunnit titta på fyra hus i veckan. Ett av dem är helt klart tänkbart och ett av dem kan vara huset med stort H. Vår bank håller förmodligen inte med oss, fortsättning följer...


    GLAD PÅSK!


    Av Linda - 3 april 2009 21:18


    Vilket underbart väder det har blivit! Förhoppningsvis håller det i sig ett tag nu. Så här års gillar jag verkligen mitt jobb. Jag har suttit ute på bänken i solen och tittat på ungarna.


    På jobbfronten har det varit en strulig vecka, till och med idag när det är fredag, har ungarna ställt till det. Vårkänslorna och hormonerna svallar genom kropparna och skapar den allra mest märkliga kemi på fritids. Idag har jag farit runt på gården som fredbevarande styrka och jag har rett ut två stora gräl och avbrutit ett slagsmål.


    Veckan har inneburit agility nästan varje dag. Kurs på måndag och onsdag, och serietävling igår. Och så ska vi till Lomma igen imorgon.

    I går kväll var det verkligen jättehärligt ute på Bialitt. Det var inte förrän på slutet som det blev lite kallt. Och så var det ljust nästan hela tiden.


    I agilityklassen blev jag verkligen besviken på båda mina hundar. Spice bara sprang hysteriskt och hade ingen kontroll på sig och Nova strulade i slalom och kröp över gungan. Och så missade de kontaktfältet på balansen båda två. I starten missade de båda på samma ställe, fast att passagen var ganska enkel. Jag tror att jag har kommit på varför, men jag måste träffa det igen nästa gång vi tränar.

    I nybörjarklassen sprang jag med både Rupa och Luse som veteraner. Båda två gjorde felfria lopp, Luse var riktigt snabb. Rupa kan inte längre göra bakombyten så på ett ställe fick jag springa hela vägen runt en lång tunnel. Det roliga är att ingen av dem har tränat på väldigt länge.

    Hoppklassen var jag väldigt nöjd med. Både Nova och Spice gjorde felfria lopp. Spice vann med två sekunder till tvåan Nova och trean Zaga, båda två rutinerade klass 3-hundar.


    Vi har hunnit med att titta på två hus i veckan, inget av dem är tyvärr något att ha. Jag böjar faktiskt misströsta lite nu. Marknaden är på väg uppåt och vi har fortfarande inte hittat något. Eventuellt har jag hittat ett par till som vi ska åka och titta på, men jag har inga större förhoppningar.


    Idag har vi varit med hundarna på stranden. Spice har så mycket överskottsenergi att hon är fullkomligt vidrig. Men idag har hon fått springa! Vi hittade en stock i solskenet där vi stannade en bra stund medan hundarna for omkring. Luse fick ett av sina Luse-spel och bara sprang och sprang. Rupa satt med oss uppe stocken och njöt av solen. Luna käkade snäckor och tång medan Nova och Spice lekte.

    På vägen tillbaka jagade Nova vågorna och klampade rakt ut i svart gegga med Spice hängande i svansen. Så när vi kom hem fick båda bada.


    Vi har fotfarande inte fått tag i någon ny dator och kommer därmed inte åt vår mailbox med alla adresser, så maila oss gärna så vi får lite hjälp.




    Presentation

    Kalender

    Ti On To Fr
       
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9 10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    <<< April 2009 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästbok


    Ovido - Quiz & Flashcards