Om vårt galna liv i Dårpippiland

Direktlänk till inlägg 1 december 2009

Att utplåna en orättvisa med en annan. Om att själv är bäste dräng.

Av Linda - 1 december 2009 09:59


För ett tag sedan så fick jag SBK:s nyhetsbrev med en länk till ARG:s förslag till regeländringar. Det mesta tyckte jag var helt OK. Mina funderingar fastnade dock på följande punkter: 


- kraven ska skärpas för uppflyttning (bra!), uppflyttning till nästa klass ska vara frivillig - hur ska detta lösas i praktiken? Ska vi köra med vandrande pinnar då eller?


- låta oregistrerade hundar/blandraser ta cert och championat - som agilityförare köper jag det helt, men som uppfödare tycker jag att det är helt fel. Ja, jag vet att ett agilitychampionat inte är en avelsmerit, men hur många har koll på det? Championat som championat! Att avla på en hund som är champion är ju helt perfekt! Näpp, jag tror inte att detta är en bra idé.


- flytande gräns mellan medium och large, hundar med mankhöjd 43-45 cm ska få välja klass - här studsade jag till ordentligt! Mitt agility-jävlar-anama sjönk rakt ner i källaren. Hur i h*lvete ska lilla Nova (36 cm) kunna konkurrera med mediumkelpies och mediumBC? Är DET rättvist?

Jag förstår precis hur agilitysverige och ARG tänker, att det är slitsamt för de små largehundarna att hoppa så jättehögt. Men att låta dem flytta ner i medium istället för att sänka hopphöjden är inte rättvist.

Nova är som sagt en lite mediumhund. Det är precis lika rättvist/orättvist att hon ska tävla mot mediumhundar som i dagsläget är 7- 8 cm högre än henne, som att en liten largehund ska tävla under samma förhållanden.

Ur avelshänseende så är detta en katastrof. Det pratas redan nu om att man försöker få en individ som är så stor eller liten som möjligt, beroende på ras och önskad storleksklass. I dagsläget har vi redan individer som tävlar i "fel" klass beroende på att de är för små eller för stora gentemot rasstandarden.

Nu kan jag inte kelpiens och BC:s rasstandarder i huvudet - orkar inte leta upp dem heller - men jag kan inte tänka mig att en individ som följer rasstandarden ska ha möjlighet att tävla i medium. Men jag kan ha fel.

Det scenario jag ser framför mig är avel på allt för stora, eller för små, shelties, och avel på för små BC och kelpie. Men jag är kanske alldeles för insnöad på avelsaspekten.


På det stora hela kan jag inte se vad gott som ska komma ur en regelrevidering till förmån till ovanstående förslag om valfrihet. Men själv är bäste dräng och jag vill absolut inte ha ner kelpie och BC i medium, då kan man hälsa hem. Och om man nu envisas med att hålla fast vid förslaget så tycker jag att det ska vara flytande gräns mellan small och medium också. Då kan Nova få flytta ner i small och Spice får ensam kämpa på i BC- och kelpieträsket.


 
 
Mari

Mari

1 december 2009 18:08

Självklart är det inget bra förslag att höja mediumgränsen.

Men vad tycker du att såna som jag ska göra som har skaffat en ny hund som har blivit cirka 20 cm i mankhöjd? Sluta tävla, eller inte ha en chans mot din sheltie som förmodligen har 16 cm högre ben än hon?

Jag tycker att det viktigaste är att agilityn är en sport som välkomnar så många som möjligt som vill vara med och skapar förutsättningar för att alla ska kunna tävla på något sånär lika villkor. Idag har åtminstone jag kursare som aldrig någonsin kommer till tävling och som därför inte heller tränar särskilt länge, eftersom deras hundar är för små för att fixa hopphöjderna.

Därför tycker jag att det i dagsläget bästa förslaget är fem storlekar. Det är dessutom kompatibelt med FCI:s storleksgrupper, för de förare som vill tävla internationellt.

I övrigt har jag svarat dig i min blogg.

http://www.allroundtax.se

 
Ingen bild

CAMILLA

1 december 2009 22:24

Gör som här.
Har din hund ingen stamtavla så får du allt kastrera den för att få den reg så att du kan tävla.
På så sätt slipper du att himpa dimpa parar Nisse vägkorsning med Stina.
Camilla

 
Ingen bild

Lottie

2 december 2009 10:42

hmmmm.... du skrev inget ändring av reglerna kring om löptikar...

Det känns som de har försökt att vara alla tillags på agilitylistan - man kan nästan pricka av diskussionerna som har varit där när man kollar på förslagen...*Suck*....

Sporten är snart bara till för dem som köper hund efter regelförutsättningarna = BC tik med 43 cm i mankhöjd + att man själv skall ha ett jobb (läs:arbetstider) som tillåter att man lägger ner en massa tid på att kunna träna hunden.

//Lottie som inte alls är gnällig.....bara lite


 
Mari

Mari

2 december 2009 11:30

Lottie.

Om man tittar på remissvaren (på SBK:s hemsida) och jämför med ARG:s förslag på nya regler så kan man tydligt se att ARG har tagit stor hänsyn till vad de som har engagerat sig i regelrevideringen och svarat på remissen vill.

Det är till exempel 20 remissinstanser (distrikt, specialklubbar, länsklubbar och rasklubbar) som vill att löptikar ska få tävla. Och det är alltså 30 remissinstanser totalt som har svarat. En av dem har svarat att den vill att det ska förbli som idag.

Så förmodligen är det snarare remissinstanserna som har tagit intryck av debatten på agilitylistan.

Det kan man ju också se på svaren vad gäller storlekar. 14 remissinstanser vill höja den övre gränsen för medium. Fem remissinstanser föreslår fyra storlekar. Två remissinstanser föreslår fem storlekar och två remissinstanser vill att det förblir som idag. Övriga sju remissinstanser som har svarat har inte nämnt hur många storlekar som de vill att det ska vara.

Och vad var det som bland annat debatterades på listan i våras - jo, hur synd det är om små largehundar. Så det var så nog främst det som folk tänkte på när de svarade på remissen.

http://www.allroundtax.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 29 mars 2018 21:04

Förra helgen var vi på FitDog-läger. Det började redan på fredagen med en föreläsning om balansbollsträning. Väldigt bra för mig som precis har börjat lite. För att slippa åka fram och tillbaka så tog vi in på hotell och som vanligt så var det ett äv...

Av Linda - 11 mars 2018 14:33

Förra helgen var Steppa, Skrutt och jag på uttag till WAO i Kinnaredshallen. Vi bodde på hotell i Jönköping med trevligt sällskap och god mat. World Agility Open går i Holland i maj. Förutom vanliga agility- och hoppklasser så tävlar man även i sno...

Av Linda - 20 februari 2018 18:32


Det har varit dött i bloggen sedan årsskiftet. Dels har det inte hänt så mycket och dels så känns det som om bloggens funktion har spelat ut sin roll. Den är meckig att uppdatera och lite svårhanterad. Men samtidigt vill jag inte göra mig av med den....

Av Linda - 30 december 2017 18:01


Året 2017 är snart till ända och jag tycker att det är svårt att skriva en årskrönika just i år. Det har hänt så mycket både positivt och negativt och det går liksom inte att skriva ner allt. Men det jag tar med mig från 2017 är hur oändligt tacksam ...

Av Linda - 24 december 2017 08:47


Det har inte varit mycket bloggande här på sistone. Det har varit mycket med både jobb, hundar, kurser och julstök. Planen var att fylla bloggen med underbara bilder och roliga texter om våra valpkullar men tyvärr blev det platt fall. Yippie födde i ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards