Om vårt galna liv i Dårpippiland

Alla inlägg den 8 augusti 2007

Av Linda - 8 augusti 2007 23:00


Idag blev jag kontaktad av polisen angående min anmälan. Det var en barsk herre som sysslade med förundersökningar. Han meddelade mig bryskt att det inte var fråga om ett brott och att polisen inte tänkte driva det vidare.

Jag svarade helt lugnt att jag inte hade väntat mig något annat heller, med tanke på att Spice inte blev skadad just då, och att gjort min amälan i försäkringssyfte. Dessutom tillade jag lite syrligt att vi blivit oprovocerat attackerad ett flertal gånger av stora hundar och att nu fick det vara nog. Folk måste lära sig att ha koll på sina hundar.

Herr Förundersökningpolis sa då, ganska nedlåtande, att för lekmän verkar ju lagen om strikt hundägaransvar vara klar och tydlig, men egentligen är den ganska diffus.

Vaddå diffus?????! Du är ansvarig för allt din hund ställer till med, oavsett om den är agressiv, rädd eller bara vill leka.

I det här fallet kunde jag hur som helst inte vänta mig någon som helst jälp från polisen för min hund hade inte blivity biten. Och som Herr Förundersökningspolis förstod det så hade min hund erhållit eventuella skador när hon flydde från den lekfulla hunden. Dessutom är man inte skyldig att hägna in sin tomt. Nä, det begriper ju jag också, men du är dock skyldig att hålla din hund under uppsyn.

Givetvis kunde jag ju driva ärendet vidare civilrättsligt, men polisen tänkt i alla fall inte göra mer åt saken. Jag förklarade återigen min avsikt med anmälan och jag inte ansåg det lönt att driva ärendet vidare. Nej, de flesta gör ju inte det, fick jag till svar. Så fort polisen inte driver ärendet åt dem så orkar de inte ta tag i det själv. Även detta levererades med nedlåtande tonfall.


Jag är fruktansvärt besviken! Att polisen inte tänkte driva fallet vidare hade jag redan räknat ut med stortån och det var heller inte min avsikt. Men sättet jag och mitt problem blev avfärdat på får mig att koka. Tekniskt sätt är det jag som betalar Herr Förundersökningspolis lön, genom en jäkla massa skatt. Då borde han kunna behandla mig med lite respekt även om han tycker att mitt problem är en fis i världsrymden.


För mig har problemet tagit gigantiska proportioner. Spice har inte fått några fysiska skador av det som inträffade. Men prykiskt har skadorna åtminstone tillfälligt blivit ganska stora. Helt plötsligt har jag en hund som inte kan uträtta sina behov utomhus, hon känner sig inte trygg där. Ute rör hon sig som om har fått styrk hela livet; stela rörelser, svansen mellan benen, skuttar iväg vid oväntade ljud eller gör tvärvändningar för att se vad som finns bakom oss. Hon morrar och skäller konstant på saker hon ser eller hör och det börjar bli ganska jobbigt.

Vi jobbar på att det inte ska bli permanent utan bara en fas hon måste ta sig igenom.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards