Om vårt galna liv i Dårpippiland

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2007

Spiceagility och Novaskall

Av Linda - 28 oktober 2007 20:04


Tänk vad en en extra timme på dygnet kan göra! Brydde mig inte ens om att sätta klockan igår kväll, jag tänkte att vi vaknar när vi vaknar. Och när jag vaknade och tittade på klockan kunde jag lugnt dra bort en timme och konstatera att jag vaknat tidigt och hela dagen låg oanvänd framför mig. Husse var inte vaken, men det rådde Spice bot på. Spice är VÄLDIGT effektiv som väckarklocka.


Efter att ha ätit frukost och gjort oss iordning i lugn och ro, så packade vi in ungdomarna i bilen - Luse och Rupa utsträckta på dubbelsängen och tuggade nöjt på varsitt ben - och styde kosan mot Helsingborg. Först tog vi en sväng inom City Gross och provianterade och sedan for vi vidare till IKEA för att skaffa lite smått och gott. Mest var det för att kolla lite priser; vi behöver fler och nyare hyllor till kontoret och vi behöver en ny opissad garderob i sovrummet. När vi lämnade IKEA hade jag handlat för 39 pengar.


Vårt egentliga mål var Hundcenter. Min träning med Spice har blivit mer och mer målmedveten, och det hänger givetvis ihop med att hon visat att hon vill och kan. Hon stormar in på plan på samma underbara vis som Nova och bara väntar på att vi ska sätta igång.

Vi började med en enkel svängövning, tre hinder rakt fram och sedan 90 grader åt höger eller vänster. I början blev jag riktigt arg på henne för hon gjorde allt annat än det hon skulle göra. Hon satt inte kvar, morrade på förbipasserande eller sprang iväg och jagade löv. Men till slut gjorde hon som jag ville och då blev det hur bra som helst.

Efter det körde vi en enkel velodrom och det var inga problem alls. Långhoppet ingick för första gången i en kombination, men hon fixade det också.

Mot mina principer så körde jag en del av en bana som fortsättningskursen använt. Det var en mjuk båge bestående av hopphinder. Anledningen till att jag provade var att jag ville se om framåtsändandet höll.

Först i kombinetionen stod däcket. Men eftersom Spice aldrig hoppat däcket så uteslöt jag det. Men hon var nyfiken och var framme och kollade. Då tänkte jag att jag skulle börja belöna så fort hon stack in huvudet i hålet. Och rätt som det var så hade hon hoppat igenom! Så vi provade ett par gånger till. Nu vet jag att hon kan så nu kan vi träna det någon gång ibland.


Spice var trött när hon fick hoppa in i bilen, men det var inte Nova. Under uppvärmningen morrade hon och gjorde övningarna fort. Först körde jag henne i velodromen för att jobba på farten. Det gick inte fort, men hon såg glad ut. Sedan provade vi lite staket och threadlar och då skallade hon i svängarna. Det gör hon bara när hon är riktigt tänd, och det var så himla härligt att höra.

Nova ville inte åka hem när vi var klara, men vi var faktiskt tvugna.


Resten av dagen har gått åt till att storstäda resten av huset. Vi är inte riktigtklara, men så gott som. Det värker i hela kroppen, men det är det värt. På bordet står en nybakad pizza som bara väntar på att bli uppäten. Jag tror att jag ska ta tag i det nu...





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 29 mars 2018 21:04

Förra helgen var vi på FitDog-läger. Det började redan på fredagen med en föreläsning om balansbollsträning. Väldigt bra för mig som precis har börjat lite. För att slippa åka fram och tillbaka så tog vi in på hotell och som vanligt så var det ett äv...

Av Linda - 11 mars 2018 14:33

Förra helgen var Steppa, Skrutt och jag på uttag till WAO i Kinnaredshallen. Vi bodde på hotell i Jönköping med trevligt sällskap och god mat. World Agility Open går i Holland i maj. Förutom vanliga agility- och hoppklasser så tävlar man även i sno...

Av Linda - 20 februari 2018 18:32


Det har varit dött i bloggen sedan årsskiftet. Dels har det inte hänt så mycket och dels så känns det som om bloggens funktion har spelat ut sin roll. Den är meckig att uppdatera och lite svårhanterad. Men samtidigt vill jag inte göra mig av med den....

Av Linda - 30 december 2017 18:01


Året 2017 är snart till ända och jag tycker att det är svårt att skriva en årskrönika just i år. Det har hänt så mycket både positivt och negativt och det går liksom inte att skriva ner allt. Men det jag tar med mig från 2017 är hur oändligt tacksam ...

Av Linda - 24 december 2017 08:47


Det har inte varit mycket bloggande här på sistone. Det har varit mycket med både jobb, hundar, kurser och julstök. Planen var att fylla bloggen med underbara bilder och roliga texter om våra valpkullar men tyvärr blev det platt fall. Yippie födde i ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards